torsdag 15 november 2012

Därför vägrar jag delta i drevet mot Almqvist och Ekeroth"

I stormen kring den där morgonen för två år sedan, kommer nu krönikören Boris Benulic med ett intressant inlägg på Newsmill. Hans huvudpoäng är att Almqvist och Ekeroth är enkla människor liksom han själv, medan han inte känner minsta samhörighet med proffspolitikerna som alltid gör och säger det rätta för att få sitta vid makten.

"Jag blir helt förundrad över en del kommentarer i media kring de sverigedemokratiska riksdagsmännens förlöpningar. Det är kommentarer av typen: kan du tänka dig Anders Borg göra så? Kan du tänka dig Beatrice Ask göra så? Kan du tänka dig någon av de två nämnda personerna tömma ett helrör?"

"Personligen har jag inga problem med att folkvalda riksdagsmän beter sig som idioter i berusat tillstånd – bara de inser att de betett sig som idioter och ber om ursäkt."

"För om jag tittade upp över borden på Bishop Arms i Eskilstuna eller Dick Turpin här i Råsunda – då var det sådana som Almqvist och Ekeroth jag såg, och om de och jag kan undvika att gå ut på gatan och göra upp … ja, då kan det nog komma bättre saker ur de samtalen än om jag sitter och filosoferar med en Ullenhag eller en Bildt."

Läs gärna hela Benulics kolumn. Den sätter den här händelsen i de rätta proportionerna, samt förklarar varför vi inte kan tänka oss Borg och Ask i samma situation. Och visst har han rätt i att ett samtal med exempelvis Erik Ullenhag skulle vara rätt meningslöst. Jag tror inte för en sekund att Ullenhag tror på sin egen politik, men han vet vad han förväntas säga och är troligen rätt nöjd med sin position och inkomst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar