söndag 30 december 2012

Ny PK-lista: Birger Schlaug!



Minns ni Birger Schlaug? Han var en av de tidiga figurerna inom Miljöpartiet. Vad han gör idag är jag lite osäker på, men han har iallafall en blogg. Precis som Alexandra Pascalidou utnämner nu Birger några "Årets", och listan följer Alexandras principer. Alla favoriter har utländsk bakgrund, och mest korkade kommentar kommer givetvis från en sverigedemokrat.

Nu skulle man förstås kunna tycka att Zlatan är årets bästa fotbollsspelare, men det är inte det Schlaug egentligen vill säga. I samma PK-rasistiska anda som Pascalidou ser han dessa individer enbart som ursprung, och som någon sorts motpol till SD. Nu kanske exempelvis Kallifatides sympatiserar med SD, men så långt tänker man inte i PK världen; dessa människor har utländsk bakgrund, och är därför goda, och goda människor röstar inte på SD. Att Soran Ismail skulle vara Sveriges främste komiker är ju skrattretande - han är med på listan för att han var med i filmsnutts-tjafset.

Nedan ser ni Schlaugs lista. Ytterligare kommentarer är överflödiga:


Årets bästa svenska komiker: Soran Ismail

Årets bästa svenska fotbollsspelare: Zlatan Ibrahimović

Årets bästa svenska sångerska: Lorine Zineb Nora "Loreen" Talhaoui

Årets bästa svenska författare: Theodor Kallifatides

Årets bästa svenska journalist: Andreas Cervenka

Årets bästa svenska textförfattare: Laleh Pourkarim

Årets mest korkade kommentar: Det här är inte ditt land.


UPPDATERAT: Jag la in min text som kommentar på Birger Schlaugs sida, och fick faktiskt svar:

"Nu är det faktiskt så att jag tycker att de namngivna faktiskt är de bästa i sin gren om man ser till året som varit. Självfallet kunde jag lagt till hockeyspelare, tennisspelare, poet och skådis också och då hade namnen varit andra, kanske mer traditionellt svenska än mitt eget. Hade jag nämnt Sveriges bästa/sämsta statschef hade det förstås inte heller varit så traditionellt svenskt även om kungen, jag och alla de andra jag nämnde har Sverige som sitt land.

Så enkelt som du tror att jag resonerar gör jag emellertid inte, namnet har inte ett dyft med ägarens åsikter att göra, inget namn är givet som motpol till något parti eller någon åsikt. Det är det som är själva finessen med att se människor som individer, inte som grupp, eller som klan, eller som något annat."


Birger Schlaug

Jag är inte övertygad av detta svar, men det är ändå lovvärt att han faktiskt svarar.


1 kommentar:

  1. Vad annars kan man förvänta sig av en svenskfientlig miljömupp.
    För eller senare kommer nog folk genomskåda det partiet.
    Att det numera är viktigare för dom att byta ut befolkningen än att driva miljöfrågor.

    SvaraRadera