fredag 4 januari 2013

Thomas Mattsson och de fria medierna




Jag har tidigare uttryckt glädje över att det mesta som partierna i Sjuklövern hittar på, sätts i relation till Sverigedemokraterna. Gynnar det här utspelet SD? Är utspelet ett flörtande med SD-väljare?

I medievärlden kan vi se en liknande positiv utveckling. Gammelmedias journalister och krönikörer verkar mycket medvetna om de fria medierna, som exempelvis Avpixlat, och man läser gärna om hur man själv beskrivs på dessa sidor.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver idag om Ulf Nilssons medverkande i Dispatch International, men framför allt om sin egen fina hållning i frågor kring yttrandefrihet.

"Den främlingsfientliga sajten Avpixlat har i dag kallat mig för ”Expressens åsiktsförtryckande politruk”. Det var egentligen inte ett särskilt anmärkningsvärt epitet, inte om man läser artikelkommentarer och min vanliga skörd av mejl från rasister som kallar Expressen i allmänhet och mig i synnerhet för, i bästa fall, exempelvis ”landsförrädare”/”imamälskare”/”kulturberikare”.
Vad det i sämsta fall kan stå lämpar sig inte riktigt att återge, men jag tror att ni kan räkna ut att Expressens publicistiska historia inte uppskattas på diverse invandrarfientliga undervegetationssajter…  tidningen grundades ju bland annat för att kämpa mot nazism och har kampanjat mot apartheid."

Trots att Mattsson alltså hävdar att han är för meningsfrihet, kan han inte låta bli att peppra med nedsättande epitet. Mejlen han får kommer naturligtvis från "rasister". Fria medier är "invandrarfientliga undervegetationssajter". Undervegetation? Jag vet inte om han ljuger, eller inte förstår, men Expressen och övriga PK-publikationer är ogillade för att de bedriver åsiktsförtryck och likriktad propaganda, inte för att de kämpat mot nazism och apartheid.

Artikels huvudpoäng är dock att försvara varför man inte omedelbart stänger av Ulf Nilsson, trots att han skrivit i den islamkritiska tidningen Dispatch International. Av någon tragisk anledning har Ulf Nilsson själv omedelbart gått ut med en pudel:

”Det är ett misstag av mig. Jag hade inte riktigt klart för mig vad det var för en jävla publikation, då hade jag inte gjort det.”

Jag har svårt att tro att en gammal journalist som Ulf Nilsson bara skulle lämna ifrån sig en krönika, utan att veta något om tidningen där den skall publiceras. Nu räckte det att tidningen anses vara islamkritisk för att vänstermobben skulle kräva Nilssons huvud på ett fat. Istället har han alltså tvingats till ovanstående lögn.

Artikel i Fria Tider
Inlägg i Skånskan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar