måndag 4 februari 2013

Dagens citat: Tobias Billström


"...vi anser att invandringen berikar Sverige”

Tobias Billström (m) förklarar på vilket sätt hans parti inte närmat sig Sverigedemokraterna. Det förvånar mig att han inte också sa att "vi har en annan människosyn". Bakgrunden är förstås Billströms utspel om att man kanske borde minska volymerna i flyktinginvandringen, ett utspel som sedan skall dämpas med en tom floskel.







"Jimmie Åkesson påstår att ni kopierar deras politik. Gör ni det?
– Då tror jag att han har tittat väldigt dålig på de direktiv som är framtagna för arbetsgruppen som bland annat inleds med meningen ”vi anser att invandringen berikar Sverige”. Det tror jag knappast att Jimmie Åkesson med tanke på hans åsikter skulle skriva under på, säger Billström till Aftonbladet."

Visst finns det invandring som skulle berika Sverige, men det är knappast den vårt land fokuserar på idag. Istället verkar man fast besluten att få hit så lågt utbildade människor som möjligt, från så svårintegrerade kulturer som möjligt.

Jag hoppas att väljarna ser igenom Moderaternas desperata utspel för vad det är; ett uppenbart försök att behålla regeringsmakten genom att locka över SD-sympatisörer. Med detta utspel har dock inte Moderaterna över en natt blivit ett sunt parti, och utspelet har följaktligen redan stött på motstånd i de egna leden, bland annat i ungdomsförbundet. Vidare säger Billström:

"– Det vore väldigt märkligt om alla uttalanden som jag som migrationsminister gör om migrationspolitik alltid skulle behöva jämföras med Sverigedemokraterna, men ändå är det väldigt ofta så i Sverige. Det tycker jag är väldigt märkligt."

Det är inte det minsta märkligt om uttalanden i den här frågan jämförs med det enda partiet som har en avvikande uppfattning.

Artikel i Aftonbladet
Artikel i DN
Artikel i SvD




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar