söndag 8 september 2013

Dagens citat: Margot Wallström


"Hon var den bästa av oss."


Margot Wallström (s) fäller dessa ord om Anna Lindh och det är fullt möjligt att hon har rätt, då konkurrensen bland ledande socialdemokrater inte är särskilt stor. För mig förblir Anna Lindh själva urtypen för sossebroilern, som i mycket unga år gick med i SSU med siktet på att bli minister och helst statsminister en dag. Idag personifierar Veronica Palm och Jytte Guteland denna människotyp.

Störst hyckleri denna dag står dock Göran Persson för. De som minns honom, vet också att han endast hyser förakt för alla människor han arbetat med, men han får ur sig:

"Tio år är en väldigt kort tid, jag tycker att det är som i går. Det här att tiden läker alla sår, det är inte sant. Det är fortfarande där."

Med tanke på hur Göran Persson ser sig själv, och hur han brukar uttala sig om andra människor, vågar jag påstå att det inte finns en chans att han sörjer Anna Lindh efter tio år.





3 kommentarer:

  1. Jag kan inte förstå att Anna Lindh framställes som en hjältinna 10 år efter sin bortgång.
    Har folk glömt att det var Anna Lindh som skrev under den sk Barcelonaprocessen utan att informera det svenska folket om vad detta innebar.
    Utan att upplysa oss därefter fråga oss om vi ville gå med på detta!
    Fast hon visste kanske inte själv vad det var som hon arbetade för.
    Och sätter man sig inte in i vad för konsekvenser det skulle innebära med detta vidriga fördrag som hon glatt och villigt undertecknade så skulle jag nog vilja ha hennes handling till folkförräder.
    Medveten om innebörden begick hon ett stort brott,omedveten om vad hon gjorde så blir brottet mot folket ännu vidrigare till sitt avseende med det hela.Hade hon några dunkla baktankar om denna fråga.Framtiden kommer säkert att utvisa detta.Den glänsande glorian över denna "hjältinnas"huvud kommer nog att falna betydligt i framtiden.
    "Ingenting är ovärdigare ett kulturfolk än att utan att göra motstånd.låta sig regeras av en ansvarslös och åt dunkla drifter hemfallen härskarklick".
    Katinka Glahd.

    SvaraRadera
  2. Jag läser din blogg ofta och tycker att den är bra!

    Men jag tycker inte man skall till om dem döda oavsett vad, gillade du inte Anna Lindh anser jag att du inte hade behövt skriva om henne överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  3. 01:35 Där håller jag inte med alls. Att en politiker är död, borde inte göra deras dem oantastliga för all framtid. Margaret Thatcher har inte heller varit död särskilt länge, men kritiseras för fullt...

    SvaraRadera