måndag 16 december 2013

Jag är Jim


Nabila Abdul Fattah och Foujan Rouzbeh tillhör egentligen kravallvänstern,
men har här dragit på sig slöja för att visa solidaritet i samband med den
uppdiktade hijab-incidenten.
Få debatter är så underhållande som inbördeskrig inom den politiskt korrekta ankdammen. Hur mycket man än älskar olika, och hur fin människosyn man än har, så kommer det till slut någon som upptäcker att man visserligen är politiskt korrekt, men inte på rätt sätt. Eftersom dessa människor är så självgoda och lättkränkta är det en mängd regler man måste känna till, om man inte vill trampa snett.

Under en längre tid har det pågått ett litet lågintensivt inbördeskrig fram och tillbaka, där först någon svensk går ut och talar sig varm för alltifrån mångfald till förorten, för att sedan bli attackerad av någon annan med lite mer passande bakgrund, som förklarar att vita inte kan delta i kampen, eftersom de genom sin hudfärg inte förstår vad de talar om. Som vi vet är man inte särskilt tolerant i de tolerantas kretsar. Liknande strider utbryter ibland då någon mansperson talat sig varm för feminism, följt av någon som förklarar att hans genitalier omöjliggör ett riktigt ställningstagande.

Idag är det revolutionsromantikern och asylaktivisten Foujan Rouzbehs tur att förklara vilka som inte platsar på hennes sida. Det handlar förstås om svenskar:

"Det finns en växande rädsla kring att tala om verkligheten såsom den ser ut. Men i praktiken finns det både ett vi och ett ni. Ni är vita, män, medelklass och cis-personer. Ni är normen och ni är i majoritet. Ni utger er för att vara Jason utan att ha någon aning om hur det är att vara Jason, skriver Foujan Rouzbeh."

För att får vara med i denna utvalda elit måste man förstås vara väl förtrogen med det egna fikonspråket, och kunna svänga sig med ord som "intersektionalitet", "rasifierad" och "cis-person". Då jag misstänker att många av mina läsare inte tillhör denna skara, kan jag förklara att "cis" är latin för "på samma sida" och avser någon som känner sig hemma i sitt kön, till skillnad från en transperson. Eftersom Foujan själv lyckats pricka in åtminstone kvinna och icke-vit, känner hon ett särskilt hat mot vita män:

"I videon ”Jag är Jason” läser olika personer upp samma tal som Jason höll i riksdagen. Tomas Ledin är en av dessa, och jag undrar hur han kan känna samma saker som jag och dela mina erfarenheter? Tomas är inte Jason. Och om han nu är det, så kan jag omöjligt vara Jason."



Det är lite synd om Tomas Ledin. Han har tagit del tillräckligt mycket av den offentliga debatten för att veta att det gäller att omfamna massinvandring och islam, då det är det nya och spännande, men han trodde nog inte att hans etnicitet skulle leda till att han inte heller kunde bli helt accepterad i de politiskt korrekta kretsarna. Innan man går över till en sida, bör man känna till hur den sidan ser ut. Varför en svensk väljer att förnedra sig för att få tillhöra svenskhatare och muslimer som bara bryr sig om andra muslimer kan te sig märkligt, men det ligger i linje med det västerländska mönstret av relativiserande, tolerans och självförakt. Ledin trodde antagligen att hans medverkan i den där videon gjorde honom till en fin person, men istället har hans kryperi gjort honom föraktad på vår sida, där vissa redan har bränt hans skivor, medan han på den andra sidan ändå aldrig skulle ha blivit accepterad. Idag, när polariseringen ökar för varje dag, är det viktigare än någonsin att välja sida. Du borde ha valt rätt sida, Tomas.

På något sätt inkluderar Foujan sig i alla grupper det är synd om:

"Vi är de rasifierade kvinnorna, de religiösa minoriteterna, de sexuellt avvikande och de funktionsnedsatta. Vi är arbetarklassen som är bortglömd på landsbygden och förvisad till betongen. Vi är ensamstående föräldrar, gamlingarna på hemmen, de utförsäkrade, de hemlösa och de papperslösa. Vi är marginaliserade men vi är här för att stanna. Vi är Jason."

Mot henne står de som förtrycker henne, de allra sämsta, svenskarna:

"Ni är vita, män, medelklass och cis-personer. Ni behöver aldrig uppleva det vi gör i våra kroppar när vi blir stoppade i Reva-kontroller eller bortvalda i rekryteringsprocessen. Ni bor bekvämt, har fadderbarn i andra länder och kommer aldrig att behöva tigga i ett gathörn eller tvingas leva som gömda flyktingar. Ni är de som har nedärvda privilegier till följd av historiska förtryck av oss andra. Ni är normen och ni är i majoritet. Ni är de som utger er för att vara Jason utan att ha någon aning om hur det är att vara Jason."

I verkligheten har troligen Foujan aldrig blivit stoppad i någon Reva-kontroll och hon har uppenbarligen inte blivit bortsållad, då hon syns och hörs oupphörligt i medierna. Jag tror inte heller att hon har behövt tigga i ett gathörn, levt som en gömd flykting eller bor särskilt obekvämt. Vilket historiskt förtryck har svenskar utövat mot iranier?  Foujan kom till Sverige 1989 och då hon här är så pass förtryckt, kanske det är just hennes uppehållstillstånd som skall omprövas allra först?

Ni som idag kallar er Jason är inte förtryckta. Det finns knappast några medelålders vita män som syns och hörs så mycket i medier och debatter idag. Ni får uppmärksamhet, priser, pengar och möjligheten att dagligen förolämpa ert nya land och dess befolkning.



Denna möjlighet har inte Jim Olsson i Västra Frölunda, trots att han är både docent och egen företagare. När han anonymt tycker till på de fria medier, där även sådana som han har rätt att yttra sig, ser era kumpaner till att han letas upp för att ställas till svars inför hela landet. Vi är många som har mer gemensamt med Jim Olsson än Jason Diakité.

Precis som Jim är jag en vanlig svensk, som förfärat ser vad en liten självutnämnd elit gör med detta land. Jag har aldrig bett om att landet skall fyllas med hederskultur, moskéer och våldtäkter. Till skillnad från Jason och Foujan blir jag aldrig inbjuden till några morgonsoffor. Även jag är hänvisad till alternativa medier för att göra min stämma hörd, vilket gör att jag får vara beredd på att när som helst letas upp och bli misshandlad. Jag är en av alla dessa svenskar som har fått nog och tänker fortsätta att kämpa, vad ni än hittar på.

Jag är Jim.


DN

67 kommentarer:

  1. Mycket bra, borde vara mittuppslag i valfri svensk dagstidning..

    SvaraRadera
  2. En dialog med en utopist är svårare än med en hälleflundra..

    SvaraRadera
  3. Även jag är Jim!

    SvaraRadera
  4. Jag är oxo JIM!

    I Sverige finns troligen flera miljoner som är Jim och som snart kommer att ställa dårarna till svars...
    MVH Kurtan

    SvaraRadera
  5. Fy tusan vilket bra blogginlägg! Ska nog trycka upp en t-shirt med texten: "Jag är Jim"

    SvaraRadera
  6. Jag är också Jim!

    SvaraRadera
  7. Även jag är Jim!
    Tack, Tobbe...
    Suveränt som alltid..

    SvaraRadera
  8. Jag är också jim
    Dom får allt men kommer inte vara nöjda förren sverige är ruinerat snacka om att dom får utrymme
    Skrämmande

    SvaraRadera
  9. Jag är också Jim!

    Utmärkt inlägg Tobbe!

    SvaraRadera
  10. Tobbe, du bjuds en Jim B!

    SvaraRadera
  11. Jag är också JIM! Tack för träffsäkerheten i din analys idag. Klockren som alltid.

    SvaraRadera
  12. Denna text måste ut till alla bloggar. Alla kommentatorer överallt måste säga

    "Jag är Jim"

    SvaraRadera
  13. Jag är också Jim. Vill passa på att tacka för dina alster Tobbe

    SvaraRadera
  14. Jag är också Jim, kanon Tobbe

    SvaraRadera
  15. Jag är också Jim.
    /SB

    SvaraRadera
  16. Jag blir alltid djupt beklämd när mobbingoffret tigger sina antagonister att få vara en av dem. Finns någon självkänsla kvar? Eller är man slav fullt ut? Ledin är beklämmande i sin underdånighet inför mobbarna och gör sig själv till slav.

    M v h Angela

    Tack Tobbe för en bra blogg!

    Dina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledin är en dhimmi som villigt betalte sin jizya, men det hade han inte mycket för

      -Jag är Jim

      Radera
    2. Jeg er også Jim omend jeg bor i danmark .

      Radera
  17. Vad har Jason Michael Robinson Bosak Diakité, mer känd under sitt artistnamn Timbuktu, att klaga på. Snacka om att glida runt på en räkmacka. Han har ju till och med blivit plåtad tillsammans med Mona "Sleven" Sahlin. Känsliga läsare varnas:
    http://bengterikj.se/mona_med_sin_jason_.jpg

    Svensk lösen: -Jag är Jim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju mer jag ser "Mona med Jason", ju mer ser jag en överlägsen vit som skall lyfta en underlägsen färgad, en mamma som skall skydda sitt försvarslösa barn. Mona, du är en tvättäkta rasist, och du vet bara inte vad du skall ta dig till för att bli kvitt rasisten i dig. Tyvärr!

      Radera
  18. Så vansinnigt bra skrivet. Som poesi!

    Jag är Jim!

    Behöver tryckas på tröjor, kepsar, muggar och you name it! Det får bli vår nya motkampanj. Sprid ordet!

    SvaraRadera
  19. "Vi är de rasifierade kvinnorna, de religiösa minoriteterna, de sexuellt avvikande och de funktionsnedsatta. Vi är svansen som viftar på hunden."

    SvaraRadera
  20. Jag är Jim.

    Du är så skarp, så skarp, käre Tobbe.

    Nu har jag lagt precis lagt till en mindre månatlig stående överföring till dig. Hoppas att fler gör samma sak!

    Jag tycker att vi som oroar oss för Sveriges och västvärldens framtid men inte väljer att engagera oss personligen eller framträda med eget namn trots allt har en moralisk skyldighet att göra något, och ett bra sätt är att stödja personer, sajter och organisationer som kämpar för en bättre framtid.

    Jag jobbar bara deltid som timanställd och skänker sammanlagt 300 kronor i månaden till bloggare, alternativ media och SD. En eller ett par hundralappar i månaden borde nästan alla som bryr sig om Sverige ha råd att avvara.

    Om inte positiva drivkrafter räcker till: Tänk på att varje liten bit bröd till fri media, är en liten bit död åt gammelmedia!

    MVH / Sveriges kompis

    SvaraRadera
  21. "Jag är Jim" var ta mig f-n klockrent! Du ska ha en eloge för din kreativitet och dina alltid välskrivna och skarpa texter!

    SvaraRadera
  22. Jag är också Jim! Någon som har twitter och kan göra en hasctag med #jagärjim ? Och posta detta på #svpol?

    /Sussie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det verkar som att Christian Westling skapat den - #JagärJim #svpol

      Tack alla för era härliga kommentarer!

      Radera
  23. Detta inlägg lade sig som ett våtvarmt omslag runt själen Tobbe, ett mycket bra inlägg ...

    /Steff

    SvaraRadera
  24. Jag är också Jim. Blev också uthängd av Expressen och Researchgruppen.

    SvaraRadera
  25. Jag har haft "besök" av Baas. Jag är Jim!

    SvaraRadera
  26. Vi er mange som Jim.

    SvaraRadera
  27. Även jag är Jim. Återfinns numera med namn och adress i Expressens och den autonoma vänsterns åsiktsregister - för framtida bruk, antar jag.

    /Fredrik H

    SvaraRadera
  28. Anonym anonym anonym anonym anonym anonym anonym. Vem orkar läsa kommentarer från någon som inte orkar hitta på ett nick?

    SvaraRadera
  29. Kanske borda ni göra T-shirts med "Jag är Jim"?

    Jag tror, de skulle bli ett mycket stort hit ;-)

    SvaraRadera
  30. "Aldrig tiggt i ett gathörn" -nej inte än. Men kör invandringen på den här nivån ett tag till så står vi alla dar.

    SvaraRadera
  31. Mycket bra skrivet Tobbe, som vanligt. Självklart är jag Jim!
    /Anna

    SvaraRadera
  32. Jag är Jim

    //halvgrek

    SvaraRadera
  33. Jag är Jim!

    Dra åt Helvete Expressen!

    SvaraRadera
  34. Jeg er også Jim!
    Hilsen fra Danmark

    SvaraRadera
  35. Jag är också Jim!

    SvaraRadera
  36. Jag är också Jim!
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
  37. Borde finnas en gilla knapp här... :-)

    SvaraRadera
  38. Foujan Rouzbeh bor i Stockholm ett stenkast från St: Eriksplan. Lika så Jason Diakité som bor på Södermannagatan, Södermalm, Stockholm... Hur jäkla mycket Jason är ni, hycklare där?

    MatteF

    SvaraRadera
  39. Jag är Jim och har betalt in pengar till åtalet mot Matsson!

    SvaraRadera
  40. http://youtu.be/ix9s-eSeEYU
    Jag är Jim!

    SvaraRadera
  41. Jag är Jim , också uthängd.
    men revansch inriktad.

    SvaraRadera