lördag 30 augusti 2014

Marine Le Pen: "Kungen är naken"




Marine Le Pen inledde igår sin politiska säsong i den lilla byn Brachay, öster om Paris, som av tradition är ett solitt FN-fäste. Byn har endast ett femtiotal invånare, men när Marine Le Pen idag talade, var över 1000 personer på plats. På en av byns murar stod i stora bokstäver "Marine, vi älskar dig". En traktor och dess vagn, parkerad på höjden ovanför, var draperad i Front Nationals symboler.

Temat för talet var regeringens kollaps (som vi tittade på här) och dess allmänna svaghet, samtidigt som hon lovade att hon själv aldrig skulle svika väljarnas förtroende på det sättet. Jag har ännu inte funnit hela talet, men låt oss titta på ett avsnitt ur det:




Marine Le Pen hävdade vidare att fransmännens klagan, som hon ser ökar i landet, inte är någon "humörsvängning", men ett "djupt och upplyst missnöje". Hon framhöll Front National som alternativet och krävde återigen upplösandet av Nationalförsamlingen, med tillägget:

"Om folket ger oss en majoritet i Nationalförsamlingen för att regera, ja, då kommer vi också att regera. Jag är av en tillräckligt solid härdning för att inte backa. [...] Aldrig, hör mig, aldrig kommer jag att dra mig undan."

Le Figaro




7 kommentarer:

  1. Marine Le Pen är en klarsynt kvinna med självbevarelsedrift. Vi européer måste värna vår kultur och vårt eget sätt att leva. I dessa tider, när radikal islam gör anspråk på att dominera, är det mer angeläget än någonsin.

    SvaraRadera
  2. För att få fler ledare som Le Pen måste vi vara med om att rosta fram de som ska företräda oss. Vi ska visa mod vad vi står för och välja sida innan det blir för sent.

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar kvinna och vilken styrka! Jag rannsakande mitt huvud efter en svensk motsvarande amason, men icke.... Vi verkar inte ha några sådana kloka, starka kvinnor i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Familjenamnet Le Pen är bretonskt, vad betyder namnet ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är ett lämpligt namn på en blivande president.

      Radera
    2. Jo, Marine har kommenterat det, och jag kan lova att det inte har varit obetydligt för Jean-Marie heller...

      Radera